Ο αυτισμός είναι μια σοβαρή νευροαναπτυξιακή διαταραχή που διαρκεί καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής. Τα κύρια χαρακτηριστικά της περιλαμβάνουν
δυσκολίες στην επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση, καθώς
και προκλήσεις στην αντίληψη, την επεξεργασία και την οργάνωση των
περιβαλλοντικών ερεθισμάτων. Παράλληλα, επηρεάζονται η συναισθηματική ρύθμιση και η διαχείριση εμμονών, στερεοτυπιών και
περιορισμένων ενδιαφερόντων.
Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η υδροθεραπεία μπορεί να αποτελέσει μια
αποτελεσματική μέθοδο θεραπευτικής παρέμβασης για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, καθώς αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο πνιγμού. Η άσκηση στο νερό προσφέρει πολλαπλά οφέλη, με σημαντικότερα την ενίσχυση των αντιληπτικο-κινητικών ικανοτήτων και τη βελτίωση του ψυχοκινητικού συστήματος.
Για τα παιδιά με αυτισμό, η υδροθεραπεία μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της κινητικότητας και της σωματικής αντίληψης, να διευκολύνει τη νευροαναπτυξιακή τους εξέλιξη και να ενισχύσει την προσοχή, τη συγκέντρωση, την αυτορρύθμιση και την ικανότητα ακολουθίας οδηγιών. Το νερό παρέχει πλούσια αισθητηριακά ερεθίσματα,
ενισχύει τη λειτουργία του αιθουσαίου συστήματος και βοηθά στην ανάπτυξη
στοματοκινητικών δεξιοτήτων, είτε μέσω δραστηριοτήτων, όπως η δημιουργία
φυσαλίδων είτε με τη χρήση καλαμιών για φύσημα. Επιπλέον, συμβάλλει στη
βελτίωση της αδρής κινητικότητας, στη μείωση της υπερκινητικότητας και στην
ενίσχυση της ποιότητας του ύπνου.
Στο Κέντρο μας, παρέχουμε εξειδικευμένα προγράμματα υδροθεραπείας για παιδιά με Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος, σχεδιασμένα από έμπειρους επαγγελματίες. Μέσα σε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό
περιβάλλον, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες, ενισχύοντας τη συνολική τους εξέλιξη και ποιότητα ζωής.
Ιωάννα Χαραχλέ
Γυμνάστρια Ειδικής Φυσικής Αγωγής
Κ.Δ.-Η.Φ. ΑμεΑ «Σύμπλευση» Κοζάνης
Βιβλιογραφία: Manha,A.(2021). A study of how Hydrotherapy affects the
Brain and its effectiveness on children with varying levels of autism spectrum
disorder. Journal of Neurology and Neuroscience,12(8)0-0.
Zanobini M. & Solari S. (2019). Effectiveness of the program (Water as a
mediator of communication) on social skills, autistic behaviors and aquatic
skills in ASD children. Journal of autism and developmental
disorders,49(10),4134-4146.