Η ψυχοεκπαίδευση γονέων διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη των
οικογενειών παιδιών με αναπηρία. Δημιουργεί ένα πλαίσιο που προσφέρει εκπαίδευση σε
απαραίτητες δεξιότητες και στρατηγικές, ώστε οι γονείς να μπορούν να διαχειρίζονται
καθημερινές προκλήσεις και να βελτιώσουν την ποιότητας της σχέσης γονέα-παιδιού. Οι
γονείς, ως οι πρώτοι και πιο σημαντικοί «εκπαιδευτές» των παιδιών τους, χρειάζονται
συνεχή ενημέρωση για να κατανοήσουν τις ανάγκες των παιδιών τους, να ενισχύσουν τις
ικανότητες τους αλλά και να διαχειρίζονται πιθανές δύσκολες καταστάσεις.
Σύμφωνα με τους Forehand και Long (2010), οι γονείς που αντιμετωπίζουν
προκλήσεις στην ανατροφή παιδιών με έντονες συμπεριφορές μπορούν να ωφεληθούν
σημαντικά από την εφαρμογή οργανωμένων και επιστημονικά τεκμηριωμένων
στρατηγικών. Στην ψυχοεκπαίδευση, οι γονείς εκπαιδεύονται στην ενίσχυση θετικών
συμπεριφορών, στην αντιμετώπιση των αρνητικών, καθώς και στην ανάπτυξη της υπομονής
και της συνέπειας στην καθημερινή ζωή.
Αντίστοιχα, ο Barkley (2006) αναφέρει ότι οι στρατηγικές διαχείρισης
συμπεριφοράς μπορούν να μειώσουν την ένταση των συγκρούσεων και να ενισχύσουν τη
θετική ποιοτική αλληλεπίδραση μεταξύ γονέων και παιδιών. Επίσης, βοηθούν στη βελτίωση
της αυτοεκτίμησης και της κοινωνικοποίησης των παιδιών.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία της, στη Δομή μας παρέχουμε υπηρεσίες
ψυχοεκπαίδευσης στους γονείς για να ενδυναμώσουμε την σχέση μεταξύ τους και να
δημιουργήσουμε ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον. Η ψυχοεκπαίδευση γονέων δεν
είναι μόνο μια εκπαίδευση στρατηγικών, αλλά και μια διαδικασία ενδυνάμωσης της
γονεϊκής ικανότητας, και της συναισθηματικής ανθεκτικότητας.
Οι ψυχολόγοι του Κ.Δ.-Η.Φ. ΑμεΑ «Σύμπλευση» Καστοριάς,
Βάσσου Βασιλική
Παπουτσάκη Μαρία
Σιάγα Ευγενία
Βιβλιογραφική Αναφορά
Λ. Κύκνων 198, Καστοριά τηλ. 2467084555. Ε-mail: kastoria@simplefsi.gr
Βιβλιογραφική Αναφορά
Forehand, R., & Long, N. (2010). Parenting the Strong-Willed Child: The Clinically Proven Five-
Week Program for Parents of Two-to Six-Year-Olds (3rd ed.). Contemporary Books.
Barkley, R. A. (2006). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis
and Treatment (3rd ed.). Guilford Press.