Πρώιμη Παρέμβαση και Λογοθεραπεία

Η πρώιμη παρέμβαση είναι το θεραπευτικό πρόγραμμα που οργανώνεται
προς όφελος ενός ατόμου σε πολύ νεαρή ηλικία. Αφορά διάφορες ειδικότητες
και μια από αυτές είναι η λογοθεραπεία. Το νόημα της πρώιμης παρέμβασης
είναι να αναγνωρίσουν οι θεραπευτές τις δυσκολίες και να ξεκινήσουν τη
θεραπεία, προτού αυτές επιδεινωθούν και επηρεάσουν βασικούς τομείς της
ζωής του ατόμου.

Είναι σημαντικό οι οικογένειες βρεφών και παιδιών που έχουν προδιάθεση να
εμφανίσουν ή έχουν διαγνωστεί ήδη με διαταραχές ομιλίας και λόγου να
λάβουν όλη την απαραίτητη βοήθεια εγκαίρως
. Η υποστήριξη σε αυτές τις
περιπτώσεις πρέπει να είναι εξατομικευμένη, δηλαδή βασισμένη στις
συνεχόμενα μεταβαλλόμενες ανάγκες και προτεραιότητες του κάθε ατόμου και
της οικογένειάς του (American Speech-Language-Hearing Association, 2004).
 
Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης αναδεικνύεται από ένα πλήθος
ερευνητικών δεδομένων. Κατά την προσχολική ηλικία έχει στόχο να ρυθμίσει
τα αναπτυξιακά ελλείμματα και να προλάβει την εμφάνιση δυσκολιών στη
σχολική ηλικία.
Μια έγκαιρη παρέμβαση από την προσχολική εκπαίδευση
μπορεί να έχει ουσιώδη αποτελέσματα στη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη
του παιδιού, καθώς και στις επικοινωνιακές δεξιότητές του (Καραζιώτη, Ε.Δ.,
2022.)

Σύμφωνα με έρευνες που διενεργήθηκαν σε χώρες του εξωτερικού, η
αντιμετώπιση των γλωσσικών διαταραχών γίνεται πολύ πιο εύκολα και
καλύτερα σε πρώιμο στάδιο, πριν από τα πρώτα τρία χρόνια.
Ωστόσο, η
πρώιμη παρέμβαση πραγματοποιείται με μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο
αποτελεσματικά, αν υπάρχει από τους επαγγελματίες υγείας ακριβής και
ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τα πρώτα σημάδια διαταραχών
(Σταυρακάκης, Δ., & Ζαχαρογιάννης, Α. 2022).

Οι γονείς θα πρέπει να ανησυχήσουν και να αναζητήσουν βοήθεια, αν το
παιδί τους παρουσιάζει τα παρακάτω σημάδια:

 Δυσκολεύεται να διατηρήσει βλεμματική επαφή προς άλλους
ανθρώπους και γενικά δεν αντιδρά σε πρόσωπα ή φωνές.
 Δυσκολεύεται να ακολουθήσει μονές και διπλές εντολές.
 Δεν χαμογελάει.
 Δεν βγάζει ήχους (βάβισμα) και δεν ανταλλάσσει φωνήματα με τους
γονείς του.
 Δεν γυρνάει στο όνομά του.
 Δεν στηρίζει το κεφάλι του.
 Δυσκολεύεται στη μίμηση.
( Δημήτρης Δημητρίου-Παπαβασιλείου,2012)

Εάν χαθεί χρόνος, το διάστημα που το παιδί προσπαθεί να κατακτήσει μια
δεξιότητα και παρουσιαστεί κάποια αντισταθμιστική δυσκολία αναφορικά με
αυτήν, είναι πιο δύσκολο να κατακτηθεί αυτή η δεξιότητα μεταγενέστερα.

Παράδειγμα, εάν δεν παρέχουμε στα μικρά παιδιά στερεή τροφή αμέσως
μόλις αποκτήσουν την ικανότητα μάσησης, αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολο
να τους χορηγηθεί στερεή τροφή αργότερα (Αθηνά Γεωργιάδου 2018).

Συμπερασματικά, οι γονείς πρέπει να μη διστάσουν να απευθυνθούν στους
αρμόδιους θεραπευτές για την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού τους το
συντομότερο δυνατό.

Βιβλιογραφία
American Speech-Language-Hearing Association. (2004). Knowledge and
skills needed by speech-language pathologists and audiologists to provide
culturally and linguistically appropriate services. Retrieved
from www.asha.org/policy.
American Speech-Language-Hearing Association. (2005). Evidence-based
practice in communication disorders: Position statement. Retrieved
from www.asha.org/policy.
Καραζιώτη, Ε.Δ., 2022. Αξιολόγηση προγράμματος πρώιμης παρέμβασης σε
παιδιά προσχολικής ηλικίας με αναπτυξιακές διαταραχές (Doctoral
dissertation, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).
Σταυρακάκης, Δ., & Ζαχαρογιάννης, Α. (2022). Οι αντιλήψεις των
Νηπιαγωγών για τις διαταραχές Λόγου, Ομιλίας και επικοινωνίας στην
προσχολική εκπαίδευση.)
Αθηνά Γεωργιάδου, Basic Bobath NDT course (2018).
Δημήτρης Δημητρίου Παπαβασιλείου «Ανάπτυξη Checklist κατά Δημήτρη
Δημητρίου Παπαβασιλείου» (2012).

Μοιράσου

Θέλετε να ενημερώνεστε για τα νέα και τις δράσεις των Κ.Δ.-Η.Φ. ΑμεΑ «Σύμπλευση»;