Το σύνδρομο Down αποτελεί μια γενετική κατάσταση που επηρεάζει πολλαπλές πτυχές της ανάπτυξης του παιδιού, όπως γνωστική, κινητική και ψυχοσυναισθηματική λειτουργία. Αν και έχει μελετηθεί εκτενώς η επίδρασή του στην κίνηση και τη μάθηση, λιγότερη έμφαση έχει δοθεί στις φοβίες και το άγχος που μπορεί να συνυπάρχουν, όπως η φοβία για τα ύψη (ακροφοβία). Η παρουσία ενός
έντονου φόβου για τα ύψη μπορεί να περιορίσει τη συμμετοχή του παιδιού σε βασικές δραστηριότητες της καθημερινότητας ή σε κοινωνικό παιχνίδι, εντείνοντας τη δυσκολία ένταξης και την αίσθηση απομόνωσης.
Η εργοθεραπεία, ως επιστήμη που στοχεύει στην προαγωγή της λειτουργικότητας και της ανεξαρτησίας, είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τέτοιες προκλήσεις μέσα από εξατομικευμένες παρεμβάσεις. Στην περίπτωση της ωφελούμενής μας, ξεκινήσαμε με αξιολόγηση των αντιδράσεων του παιδιού σε ερεθίσματα που σχετίζονται με το ύψος. Στη συνέχεια, σχεδιάστηκε πρόγραμμα παρέμβασης που βασίζεται σε αρχές της σταδιακής έκθεσης και της απευαισθητοποίησης.
Οι δραστηριότητες επιλέχθηκαν με βάση τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα της ωφελούμενης, ξεκινώντας από ήπιες εμπειρίες, όπως η κίνηση πάνω σε υπερυψωμένες επιφάνειες και δοκούς ισορροπίας με στήριξη ή η χρήση κούνιας. Παράλληλα, εφαρμόζονται τεχνικές αισθητηριακής ολοκλήρωσης, ώστε το παιδί να ρυθμίζει καλύτερα την αίσθηση του φόβου και να νιώθει σωματική ασφάλεια.
Η εργοθεραπευτική προσέγγιση σε αυτές τις περιπτώσεις στοχεύει όχι μόνο στην άμεση μείωση του φόβου, αλλά κυρίως στην ενδυνάμωση του παιδιού και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στον εαυτό του και το σώμα του. Η επιτυχία της παρέμβασης βασίζεται στη δημιουργία ενός ασφαλούς θεραπευτικού πλαισίου, στη σταδιακή έκθεση σε προκλήσεις και στην ενίσχυση θετικών εμπειριών, που θα λειτουργήσουν ως βάση για μια πιο ενεργή, αυτόνομη και ισορροπημένη ζωή.
Βιβλιογραφία
- Χαβατζιοπούλου Ε. (2014). Ο ρόλος του εργοθεραπευτή στο σύνδρομο Down.
- Τσιτσιβός Γ. (2014). Εργοθεραπεία και Σύνδρομο Down.
- Case-Smith J., O’Brien J. C. (2015). Occupational Therapy for Children and Adolescents. Elsevier.
- Schaaf R. C., Mailloux Z. (2015). Clinician’s Guide for Implementing Ayres Sensory Integration. AOTA Press.




